Tag tiry

Duże auta

Opublikowano 10 grudnia 2009

Wśród tysięcy przejeżdżających obok nas prywatnych samochodów spotykamy się jeszcze z tymi większymi pojazdami takimi jak samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy miejskie oraz popularne Tir-y, które są znacznie większych gabarytów niż wszechobecne samochody osobowe. Myślę, że te większe jak i mniejsze „kolosy” zasługują na odrobinę naszej uwagi. Chyba nie ma osoby, która nie jechała nigdy miejskim autobusem, także dostawczym większość osób miała przyjemność jechać chociażby jako pasażer. Z większymi ciężarówkami jak i postrachami naszych autostrad, czyli potężnymi Tirami bywa różnie. Największe samochody spotykane na drogach to działka nie dla wszystkich, bo przecież Tir do celów rozrywkowych nie służy, a do przewożenia towarów na dalekich odcinkach. Mimo wszystko można sobie chociaż wyobrazić co czuje mężczyzna siedzący za kierownicą takiego olbrzyma. Co kryje się w tych cackach oraz jakie uprawnienia należy mieć, aby móc usiąść za ich kierownicą? Motoryzacyjni maniacy na pewno dysponują taką wiedzą, ale przecież nie wszystkich interesuje to co ich nie dotyczy. Zacznijmy może od prostych samochodów dostawczych. Dostawczakiem może się stać, każdy samochód z tak zwaną „kratką” z tyłu. Ale typowe samochody dostawcze to większe pojazdy zwane potocznie „busami” jak na przykład Ford Transit. Takimi wozami jeżdżą zazwyczaj wykwalifikowani kierowcy z odpowiednią kategorią prawa jazdy oraz z uprawnieniami na przewóz towarów. Jazda większym samochodem dostawczym nie różni się zbytnio od prowadzenia osobówki. Jest to po prostu większy samochód z „paką” i rakiem możliwości kontroli sytuacji w podstawowym lusterku wstecznym. Trzeba troszkę bardziej uważać na zakręty i parkowanie ze względu na wielkość pojazdu, ale do wszystkiego można się przyzwyczaić, a kierowca dostawczaka po latach pracy w tej branży nie widzi już różnicy w kierowaniu osobówką i Transitem. Oczywiście doskonalenie technik jazdy i zdobywanie kolejnych kategorii prawa jazdy znacznie podnosi kwalifikacje i uczy zachowania na drodze. Należy zauważyć, że praca jako zawodowy kierowca ogranicza możliwości kierowcy. W takim samochodzie trzeba uważać na przewożony towar i nie można pozwolić sobie na szarżowanie służbówką i chwile zapomnienia, bo mogą one drogo kosztować.

TIR i Monstery drogowe

Opublikowano 10 grudnia 2009

Transports Internationaux Routiers to popularny Tir. Oczywiście nie jest to marka samochodu, a raczej Międzynarodowy Tranzyt Drogowy, ale wielkie ciężarówki są tak potocznie nazywane. Dwie najbardziej znane spółki produkujące owe samochody to oczywiście Star i Man. Wielkie ciężarówki są najbardziej rozpoznawanymi samochodami na drogach, każdy wie do czego służą i jak się nazywają. Tirami jeżdżą tylko wykwalifikowani kierowcy z dużym doświadczeniem. Tirowcy spędzają za kierownicą wiele godzin, wyjeżdżając w trasy wracają do domu po kilku dniach. Oczywiście podczas jazdy takim pojazdem należy robić przerwy na sen i odpoczynek, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Samochody ciężarowe w swojej bardzo obszernej kabinie dla kierowcy mieszczą łóżko, szafkę i zbiornik na wodę. Oczywiście zdarzają się i większe maszyny, które zapewniają większy komfort i bogatsze wyposażenie. Jednak domu na ciężarówkę zamienić nie można, bo mimo wyposażenia w takim samochodzie koczowanie dłuższe niż 4 dni zaczyna być bardzo uciążliwe i męczące. Prowadzenie tak dużych pojazdów takich jak na przykład miejski autobus lub duży samochód ciężarowy ponoć nie jest takie trudne jak mogłoby się wydawać. Ich kierowcy mówią, że do wszystkiego można się przyzwyczaić. Przecież osoba która nie potrafi jeździć rowerem też twierdzi, że jest to trudne do czasu kiedy się tego nauczy. „Trzeba tylko uważać na zakrętach, bo przyczepa trochę zarzuca”, a cała reszta według „tirowca” jest jak w każdym innym samochodzie-do opanowania. No może jeszcze dodatkowym atutem prowadzenia jest wysoka pozycja ponad całą masą innych samochodów. Na autostradach bardzo często dochodzi do wypadków z samochodami ciężarowymi, pędzące osobówki wpadające na sąsiedni pas nie mają najmniejszych szans przy zderzeniu czołowym z takim kolosem. Kierowcy przywiązują się emocjonalnie do swoich ciężarówek, bo przecież za ich kierownicą spędzają tak wiele czasu. Wsiadając do takiego samochodu można zauważyć rodzinne zdjęcia przyklejane w kabinie, maskotki i flagi. Dla wielu mężczyzn prowadzenie takiego pojazdu to całe życie i z nikim by się nie zamienili.